|
Skjermdump, www.facebook.com |
Facebook.com er et nettsted hvor man kan bli medlem og holde kontakt med andre mennesker. Forsiden til facebook har en mørk blå header hvor logoen står i hvit skrift på venstre side. På høyre side i den blå headeren er det felt for brukernavn og passord hvor registrerte brukere kan logge seg inn. Nedenfor har siden en hvit til lys blå gradering, før det helt nederst blir et helt hvit felt. Venstre side på graderingen er dekket med en grafikk som viser et verdenskart og silhuetter av hoder med stiplete linjer mellom. Over denne grafikken står en kort tekst som forklarer funksjonen til facebook: ”Facebook helps you connect and share with the people in your life”. Til høyre for dette er det et felt hvor man kan skrive inn informasjonen sin og bli medlem. Helt nederst på det hvite feltet er det noen linker i liten blå skrift som omhandler rettigheter, hjelp, regler for nettstedet osv. Nå man kommer inn på siden er den på engelsk, men nederst kan man velge mellom forskjellige europeiske, og to arabiske språk.
|
Skjermdump, www.nettby.no |
| |
Nettby.no er også et nettsted hvor man kan bli medlem av et digitalt sosialt nettverk. Siden er på norsk, og øverst blinker to reklamebannere. Under disse er det på venstre side en liten logo i grønn og grå i tillegg til noen små profilbilder og et tall som forteller hvor mange som er pålogget. Nedenfor finner vi en horisontal menylinje, hvor det markerte elementet er grønt og resten grått. Etter dette finner vi flere linker til forskjellige populærkulturelle artikler nedover siden. Innimellom disse er det blinkende reklamer og forskjellige ”bokser” i prangende farger som grønt, rosa og oransje. I ”boksene” kan man logge inn, se sist innloggede, delta i konkurranser, se siste bilder osv. Scroller man helt ned finner man nederst en grå horisontal stripe med linker til personvernerklæring og kontakt. Bak all informasjon på siden ligger en grafisk silhuettfremstilling av en by.
Dette er to forskjellige digitale sosiale nettverk som henvender seg til publikum på svært ulike måter. Målgruppen for begge nettstedene er nok hovedsakelig yngre mennesker, men begge, kanskje i størst grad facebook, har også mange voksne og eldre brukere. Likevel er nettby mye mer påtrengende i kommunikasjonen sin, og layout, artikler og fontbruk som skal tiltrekke de unge, har nok også en ekskluderende funksjon på eldre mennesker. Facebook er mer nøkternt satt opp, og her får man mer et inntrykk av at alle mennesker er velkomne. Nettby begrenser også sin målgruppe med å være en norsk side, og de henvender seg da altså utelukkende til et norsk publikum. Facebook derimot har medlemmer fra hele verden, og lar folk kommunisere på tvers av landegrenser.
Layouten på nettby sin startside gir et relativt rotete inntrykk, og det virker som om skaperne av siden prøver å favne om mye på en gang. Her er det i tillegg til sosiale funksjoner også underholdende små artikler, konkurranser og reklamer. Det er generelt mye mer informasjon, og det virker som om nettby prøver å by på mye av seg selv for å få publikum interessert. De kjører også et slags by-konsept hvor medlemmer er ”borger” og man blir spurt om å ”flytte inn”. Både reklamer og artikler på siden omhandler populærkulturelle ting som f.eks. film og mote. Dette forsterker inntrykket av at nettstedet forsøket å nå en yngre målgruppe.
Facebook sin førsteside gir et mye mer ryddig og nøkternt inntrykk. Det er ingen reklamer, og siden har bare en kort setning som forklarer nettstedets funksjon. Det hele gir i stor grad inntrykk av å være en portal. Innholdet er på innsiden, og svært lite blir avslørt uten at du blir medlem. Dette kan selvfølgelig være med på å vekke nysgjerrighet. Globusgrafikken gir på en enkel måte et tydelig inntrykk av at dette er et internasjonalt nettsted. Facebook virker som et mer rendyrket sosialt nettverk, og vekker nysgjerrighet mer gjennom å utelate enn å påpeke.
Alt i alt er det tydelig at facebook har en helt annen posisjon i markedet en det nettby har. Det kan virke som om nettby har et større behov for å vise seg frem for å trekke brukere, enn det facebook, som med sin vide oppslutning tydelig er "storebror" i denne sammenhengen, har.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar