torsdag 16. september 2010

Bildeanalyse

"Oljen" foto: Odd Mehus
Fotografiet "Oljen" av Odd Mehus viser en død fugl liggende med buken opp på et underlag av gress. Fotografiet er et reportasjebilde. Fuglen ser ut som en type sjøfugl, sannsynligvis en and eller lignende. Bildet er tatt rett ovenfra og fuglen er sentrert i bilderammen. Den midtstilte komposisjonen blir ytterligere understreket av et kvadratisk format. Vinkelen bildet er tatt fra, fjerner all dybde i bildet, og kombinert med at det blir presentert i sort/hvitt gir det bildet et veldig grafisk preg. Det blir også understreket av underlaget, gresset, som danner et mønster/struktur rundt fuglen. Utenom fuglekadaveret er det ingenting som bryter denne strukturen. Bildet er relativt flatt belyst, det er ingen spesiell retning på lyset, likevel er midten av bildet med fuglekadaveret sterkest opplyst, mens bildet blir betydelig mørkere ut mot kantene. Såkalt vignettering. Selve fuglekadaveret er dekket av små men godt synlige dråper, og fjærene gir inntrykk av være samlet i seige klumper. Halsen til fuglen er strekt ut og hodet/nebbet peker oppover og til høyre i bilderammen.

Dette bildet er tatt i forbindelse med at en stor lastebåt forliste utenfor Fedje i Hordaland, noe som førte til at 350 tonn olje rant ut i havet. Sjøfuglen har dødd pga. at den har komt i kontakt med oljen. Måten den døde fuglen er presentert på er, som sagt, veldig grafisk, og nesten vakker. Dråpene på fuglen gir nesten et inntrykk av at fuglen glinser eller skinner, og den ser ut til være svøpt på et mykt underlag av strå. Fotografiet presenterer fuglen som en vakker skapning, og kan skape en slags medfølelse, eller trang til å redde det vakre. Posituren til fuglen og vinkelen bildet er tatt fra, gjør at fuglen nesten kan se korsfestet ut. Det eneste som mangler er at vingene står 90 grader ut fra kroppen. Hodet på fuglen er essensielt for å gi dette inntrykket, med sin edle "opp mot himmelen" positur som minner om malerier av Jesus på korset. Bildet fremstår nærmest som en analogi på den klassiske kunstens pieta-motiv (den døende/døde Kristus) og skaper på den måten en andektig/religiøs følelse. Dette gir bildet en særdeles sterk følelsesmessig virkning.

Etter min mening en fortjent vinner av årets reportasje 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar